gondolkodj képekben

L á t s z o l

Te és a multi

asszociáció, hasonlat, metafora

2018. április 24. - BartiMagdolna

30856373_212609272664506_2413682181953028096_n.jpg_640x640

Lehet, hogy nem csak a képekbe vagyok belebolondulva?

Imádom a képeket. Olyan mintha egy dolog, amit elképzelek, rögtön testet öltene. A szöveg nem ilyen. Ott, amit elképzel az ember, átformálja szavakká, mondatokká, és bizonyos szabályok szerint leírja. Amit az olvasó elolvas és lefordítja saját magának és aztán elképzeli.

De miért is lehet jó az asszociáció, a hasonlat, a metafora használta mindkét esetben? Mert a korábban már megértett, berögzült összefüggéseket más szempontból nézve, és újra használva világít rá dolgokra, a mi témánkkal kapcsolatban. Így, mondhatnánk azt is, hogy egyszerűbb a dolgunk, kevesebbet kell magyarázni. "Csak" jó példát kell választani! De ha sikerül, ez feldobja a kommunikációt. Izgalmat, életet visz bele.

Ezért hoztam ide ezt a fotót példának. Mert mit látunk rajta? Egy gyík és a fején áll egy bodobács. Alapjáratban a gyík megeszi a bodobácsot, de itt? Nos, mik azok az érzelmek és a gondolatok, amik a kép és a szöveg közötti összefüggésből felmerülnek benned? Vicces a kép? Ijesztő? Várakozást kelt? Figyelmet? Gondolati irányt mutat? Egyéb?

Tudod, sok függ a környezettől is!

------------------------------

Gondolkodj képekben!

Kövess a Facebookon is: Látszol és az Instagramon is: Látszol

 

8+1 elem, ami meghatározza a vizuális kommunikációdat

önnek új üzenete érkezett

onnekujuzenete.jpg1. Feladó vagy másképp kibocsájtó, tervező, aki az üzenetet elindítja. Fontos résztvevő, nélküle nem lenne üzenet, nem lenne szükség a folyamat vizsgálására, tervezésére. Ez te vagy. A céged. Te akarsz valamit eljuttatni a piacra, a közönség felé. Az, hogy most ez egy termék, egy új termék, vagy te magad vagy, hogy létezel, itt most nem fontos. A lényeg, hogy valamiről hírt szeretnél adni, tudatni szeretnéd a létezését.

2. Címzett vagy más néven (terveid szerint) a vevő. Az ő fontosságát sem kell hangsúlyoznom, gondolom. Hiszen, az egész kommunikációnak a célja, egy vállalkozás esetében a potenciális vásárlók, ügyfelek elérése. Ha ilyen nincs, akkor vállalkozásról sem beszélünk.

3. Információ, amit tudatni szeretnél a közönségeddel vagy hívhatjuk tartalomnak is. Vizuális kommunikáció esetén képpel, tárggyal kifejezve.

4.Csatorna: az az eszköz, amely eljuttatja az üzenetet a fogadóhoz. A médium. Egy fotó a neten, egy hirdetés valamelyik újságban, printben, egy reklámhordozó ajándéktárgy, a fogadópult az irodában, a saleses ruházata, mikor tárgyalásra megy, stb.

5. Kód: az anyag- és eszközrendszer által meghatározott vizuális nyelvi rendszer, formavilág, stílus, stb. A jeleknek az összessége, amelyek segítségével az információt a feladó közleménnyé alakítja. Ez hihetetlenül fontos mozzanat. Jól kell kiválasztani az eszközhöz, a legmegfelelőbb jelrendszert (mit teszel rá, hogyan fogalmazol, hogyan építed fel). Mondok egy nagyon egyszerű példát. Ha szétnézel, láthatod te is, hogy az óriásplakátokat rengetegszer nem a legjobb módon használják. Csak egy hibát emelnék itt most ki. Sokszor előfordul, hogy az út mentén lévő óriásplakátokat teleírják szöveggel. Mindig ledöbbent, hogy vajon ki gondolja azt, hogy miközben (legalább) 110-zel hajtanak az emberek az autópályán, majd nekiállnak elolvasni az ő "kisregényét"? Egy óriásplakát nem erre való.

6. Kódolás, átalakítás: az információ üzenetté alakítása. Az információt, amit el szeretnél juttatni a célközönséghez, át kell kódolni annak az eszköznek a nyelvére, amit használsz. Itt is mondok egy példát, még az óriásplakátoknál maradva. Pár hónapja nyílt a soroksári Ikea. Ahogy közeledünk a lehajtóhoz, egy óriásplakát. A szokásos kék alap, rajta, a jobb oldalon hatalmas Ikea logó:sárga alapon, a kék név. (Figyeld, milyen érdekes! Az Ikea épülete viszont kék és azon a felirat a sárga.) A plakáton még egy hatalmas kanyarodó sárga nyíl, amibe beleírva kékkel, hogy 35m. Minden fontos info rajta van. A már működő Ikeához (megerősítő színek, logó), itt kell hamarosan lehajtani. Rövid, lényegre törő, könnyen beazonosítható, értelmezhető.

7. Üzenet: ez maga a megfogalmazott, a szükséges formát kapott, képpé, tárggyá alakított információ. Egy nagyon egyszerű minipélda erre: egy új termék a boltodban, most kezded forgalmazni, a neve ZX-1026 Portfőző Express. Fotó róla, "új" - figyelemfelkeltő elem.

8. Dekódolás: a befogadó tevékenysége, amely révén a címzett az üzenetből információhoz jut. Nos, igen. Ez egy kritikus pont. Vajon sikerült-e jól megfogalmazni az üzenetet? A célközönség (kor, nem, kultúra, stb. fügvénye) érti-e, amit mondasz? Az ő nyelvén szóltál, üzentél? Az általuk figyelt csatornán szóltál? Tudják értelmezni, amit küldtél?

-----------

9. "Zaj", ami nem a kommunikáció része, de nagy mértékben befolyásolja a hatékonyságát, és amivel napjainkban egyre inkább meg kell küzdeni. Hiszen, nem csak te akarsz üzenni, rajtad kívül sok millió ember, cég egy-egy csatornán keresztül. Így meg kell küzdeni nem csak a konkurenciával, hanem az egyéb - a céged szempontjából talán lényegtelen -, zavaró információáradattal is, amelyek elterelik a közönséged figyelmét. De ez már másik szakma.

(Zombori Béla: A vizuális nevelés új dimenziói című tanulmányát használtam alapul)

------------------------------

Gondolkodj képekben!

Kövess a Facebookon is: Látszol és az Instagramon is: Látszol

Te melyik vagy?

az asszociáció margójára

30079424_1754475741258046_7832166794637869056_n.jpg_640x640

Valamelyik hattyú? Amelyik egyedül, külön van? Vagy a csoportot alkotó háromból az egyik? Esetleg a tőkés réce, amelyik a vízen úszik most is? Vagy egyik sem?

Mi is az az asszociáció?

"(lat. 'társítás'): az idegi összeköttetés kialakulásának folyamatát jelentő kapcsolatképzés egyik esete, amelynek során a térben, időben együtt szereplő, ill. hasonló v. ellentétes tulajdonságú dolgok képei, nevei kölcsönösen felidézhetik egymást. Az asszociációs kapcsolat a tanulás eredménye; a tanulást úgy is értelmezhetjük, mint kapcsolatképzést. A asszociáció a verbális tanulás és a gondolkodás folyamatainak egyik legfontosabb alapmozzanata. - Az asszociációs kapcsolatok a megismerés egész folyamatára kihatnak: szerepük van mind az ismeretszerzésben, mind az alkalmazásban, ezért kialakulásukat tudatos ped.-i tevékenységgel kell segíteni. Az új ismeret feldolgozásának első lépései közé tartozik azoknak a meglévő ismereteknek a felidézése, amelyek az újjal asszociációs kapcsolatba lépve segítik annak rendszerbe épülését (asszociációs szintek). Az előzetes tudásszint (előismeret) ilyképpen meghatározó a tanulás eredményességét illetően. - Az alkalmazásra vonatkozó ped.-i és pszich.-i kutatások egyértelműen arra utalnak, hogy a sikeres alkalmazás egyenes arányban van az ismeretek mozgósításának mértékével, valamint az asszociáció minőségével. Az alkalmazás alapját az asszociációs rendszerek felidézése adja: lényeges kritériumok, hogy az asszociáció ne egyedi, hanem a tárgyak, jelenségek széles körére vonatkoztatható legyen, valamint hogy az asszociációs rendszerek nyitottak legyenek. Ezek biztosítják az ismeretek felhasználhatóságát, az aktualizálhatóságot. - Az asszociációnak term.-es funkciója van a rendszerezés, => rögzítés esetében (hiszen a rendszerezést úgy is felfoghatjuk, mint tudatos asszociációs kapcsolatteremtést), valamint az értékelés egészén belül a tudás exteriorizációja alkalmával. - Ir. Bogojavlenszkij - Mencsinszkaja: Az iskolai ismeretelsajátítás pszichológiája. Bp. 1965.; Nagy L.: Az ismeretek alkalmazásának pszichológiai problémái. Bp. 1979.; Barkóczi I. - Putnoky I.: Tanulás és motiváció. Bp. 1980.; Kelemen L.: Pedagógiai pszichológia. Bp. 1981." (forrás: http://www.kislexikon.hu/asszociacio3.html#ixzz5D6COGcPn)

Ez most nem lesz a legnépszerűbb bejegyzés. Viszont azt gondolom, hogy aki elolvassa, abban talán már elindult valami, ami nem egy egynyári kaland.

Te milyen távra tervezel?

------------------------------------

Egy kis kitérő még így a végére erről a blogról, a hozzá kapcsolódó facebook oldalról (amire azért érdemes ránézni, mert ott osztok meg olyan linkeket, cikkek linkjeit is (első pillantásra beazonosíthatóan), amiket nem én írtam, viszont kapcsolódik a témához).

Nem adok kész terveket, kész megoldásokat. Ha erre vársz, feleslegesen vagy itt. Nem fogom itt megmondani, hogy neked milyen logó, honlap, katalógus, termékfotó stb. kell. Nagy felelőtlenség lenne tőlem, ha ezt tenném. Nem tudom, ki vagy, mi vagy, mi a célod, kinek és mit szeretnél? Ha kérdezel, lehet, hogy tudok tanácsot adni, ajánlani valakit, aki neked a legmegfelelőbb az általad kigondolt feladatra. Ha épp nem tudok azonnal, utána tudok nézni, mert tudom, hogy pontosan mit keresek és azt hol kell keressem. Én sem tudok mindent. Nem is akarok mindent tudni. Volt már olyan munkám is, ahol tanácsot adtam valamivel kapcsolatban, megterveztem a kért dolgot, de a megvalósításhoz megkerestem és megbíztam a legmegfelelőbb kivitelezőket.

Itt egyfajta gondolkodást ismerhetsz meg. Vizuális gondolkodást. Amiből kiemeltem a képeket - ezért is van, hogy a legtöbb példa magyarázásához a fotóimat használom (nem a képzőművészeti munkáimat) -, mert nagyon sok vállalkozás a fotókra teszi a hangsúlyt. netről vesz, tölt le szinte válogatás nélkül, gondolom személyes ízlés alapján. Miért teszik ezt? Azt gondolom, hogy nem értik, mennyire befolyásolja ez is  kommunikációjukról kialakuló képet a potenciális vásárlókban. 

Erre szeretnék rávilágítani, és segíteni a vizuális megjelenés tudatos használatában.

------------------------------

Gondolkodj képekben!

Kövess a Facebookon is: Látszol és az Instagramon is: Látszol

Vésznyitó

dsc_0374.JPGMiért hoztam ide ezt a sebtiben készített fotót? Hol is vagyunk? Magyarország, Budapest, 3-as Metro (az a fehér színű kocsi). Ez a vésznyitó a kocsiban. Egy ilyen utazás. - TE JÓ ÉG! - Annyi minden vesz körül, hogy hihetetlen. Sosem unatkozom. Folyamatosan nézek, látok, elemzek, figyelem az összefüggéseket, összehasonlítok, raktározok. Ezért imádok utazni.

Figyelj! Az "igazi" vizuális kommunikáció nem áll meg a Facebookra posztolt üzleti ebéd fotónál. Hogy a logó? Ja, persze, az egy morzsája.

Nézd csak meg! Csak ezt az egy vésznyitót! Annyira gyönyörű! Milyen gondolatok jutnak az eszembe róla? Honnan származik a szerelvény, kik tervezték, kik használták ezelőtt? Ott milyen volt a kultúra, milyenek az emberek, mit tudok róluk? Most itt van nálunk. Mi milyenek vagyunk hozzájuk képest? Itt a szerelvény funkcióját tekintve mennyire telitalálat vagy sem? Szeretjük, nem szeretjük? (Nézem az utazóközönséget.) És itt van ez a vésznyitó. Milyenek a színei, a formája, a részei, a felépítése, hová tették pontosan, mi veszi körül? A felirat alatta. Annak a színe, a rajzok mennyire egyértelműek rajta (előbb azt igyekszem értelmezni olvasás nélkül). Elgondolkodom: Ha beszorulnánk, tűz lenne, beragadna, a stressz és feszültség hatása alatt tudnám-e értelmezni? Ki tudnám-e nyitni?

A vizuális kommunikáció sokkal több, mint egy-egy jó fotó. Egy cég esetében pláne több. A boltban lévő eladó hajszálának állásától kezdve, a wc papír gurigán át, az utolsó szeg is. Az online, az offline, az emberek testbeszéde, az egész környezet. Minden, ami látható. Szemmel érzékelhető.

Hú, mekkora meló egy ilyen. És mindezt úgy, hogy természetes összhanggal. Ez egy igazi kihívás. Egy ilyen rendszert felépíteni. És mindez egyben az egész vállalati kommunikációval, üzenettel. Jó, tudom, ez rengeteg macera. Az elején. De gondolj bele, mekkorát szól, ha kész!

Amikor a medve hozza a nyulat

avagy POM-BÄR a CHIO-tól?

Gondoltam, hozok ide egy olyan terméket, amivel bárki találkozhat akár minden nap.

POM-BÄR

Tudom, tudom, már elmúlt Húsvét, de ezt a zacskó chipset még előtte vettük, és el is tettem akkor a csomagolást. Most gyorsan lefotóztam, hogy végre bejegyzés születhessen belőle.

pombar.jpg

Aki szeret rágcsálni, gyereke vagy unokája van, biztosan találkozott már ezzel a termékkel. Azt gondolom, elég széles ez a kör.

Egy kis érdekesség a cégről.

Mit gondolsz, melyik cég forgalmazza ezt. A CHIO. - vágnák rá sokan a választ, gondolkodás nélkül. De ez nem igaz. A cég neve:Intersnack Group's.

Hogy honnan jött a CHIO?

A ma már 30 országban elérhető, Chio Chips, 1962-ben indult útjára az Opel család által. (Ismerős a név?) A Chio a családtagok nevének kezdőbetűiből állt össze: Carlo, Heinz and Irmgard von Opel. A gyárat és márkát 1977-ben vette meg az Intersnack. (forrás: Intersnack.com)

De térjünk vissza a fenti képhez. Mit látunk rajta rögtön?

Chio és POM-BÄR. A figurából már korábbról tudjuk, hogy gyerekeknek szól. De, valami furcsa most. A csomagolás alapszíne nem a megszokott piros, hanem zöld. Hiszen tavasz van! Fű és virágok. Na de, hogy még aktuálisabb legyen, mit tettek rá ezen kívül? Nyulat. Húsvét. A benne lévő chips is nyúl alakú, ami ha nem lenne elég felismerhető, még az elsőt a sorban meg is rajzolták mosolygósra. A medve kezében és lábánál festett tojások. És a POM-BÄR felirat alatt is egy plusz felirat: BUNNIES. A medve, befelé halad a csomagoláson és a chipsekre irányítja a figyelmet, mintegy bemutatva azokat (ennek a megoldása változott valamennyit az évek során). És, ami még nagyon fontos elem, hogy rá van írva a következő: Limited Edition, tehát nem lesz elérhető a végtelenségig. Meg persze, szerepelnek rajta elöl és hátul egyaránt a kötelező dolgok, feliratok.

Ehhez hasonló megoldású POM-BÄR-t találtam ebben a régebbi cseh reklámban is:

További "Brand és Termékek" a cégtől országokra bontva a honlapjukon pár mondatban, amit érdekes lehet megnézni: Intersnack.com

-----------------------------

Gondolkodj képekben!

Kövess a Facebookon is: Látszol és az Instagramon is: Látszol

Remény...

használj szimbólumokat, asszociációkat, utalásokat

30078378_2064053160504473_1293324341995372544_n.jpg_640x640

Korábban már írtam róla néhány szót, hogy a termék NEM egyenlő kommunikációval, a vállalati kommunikációval. A termék, része a kommunikációnak.

Ugyanez igaz a vizuális, képi (megjelenés, ruházat, szín, forma, betűk stílusa, posztfotók, stb.) kommunikációra is. A vizuális kommunikáció nem merülhet ki a termékfotók használatában.

A vizuális megjelenés összhangban kell legyen az egész céges kommunikációval. Mondok egy példát: egy hagyományos, öltönyös ügyvédi iroda megítélésénél zavart okozhat, ha csillámpónis, tengerpartos bulizós képeket kever az öltönyös tárgyalós képek közé. Mert, hogyan illik össze a komoly, megbízható kép, a bulizós érzettel?

De kanyarodjunk vissza a fenti képre.

Szimbólumok. Mindenki által ismert, használt, közismert. Egy kultúrához tartozó emberek számára ugyanazzal a jelentéssel bíró színek, formák, fogalmak. Fontos az azonos kultúra. Miért? Egy nagyon egyszerű példával élve: nálunk a fekete a gyász színe, de van olyan ország, ahol a fehér vagy a kék vagy a sárga, és még sorolhatnám.

Miért érdemes mégis tudatosan használni ilyesmit? Mert erős tudatalatti jelentéssel bír. Érzelmek társulnak hozzá. Nagyobb nyomatékot adhatnak az üzenetnek, amit közvetíteni szeretnénk.

Szóval, a fenti kép.

Remény...

Szivárvány, fénycsíkok a kéményeken a viszonylag sötét, egynemű háttér előtt. Ez így egy szokványos kép. De mi itt a plusz megerősítő elem, és ami miatt nem borul fel a kép szerkezete? A jobb oldali kéményen egy galamb ül.

------------------------------

Gondolkodj képekben!

Kövess a Facebookon is: Látszol és az Instagramon is: Látszol