gondolkodj képekben

L á t s z o l

Te melyik vagy?

az asszociáció margójára

2018. április 19. - BartiMagdolna

30079424_1754475741258046_7832166794637869056_n.jpg_640x640

 

Valamelyik hattyú? Amelyik egyedül, külön van? Vagy a csoportot alkotó háromból az egyik? Esetleg a tőkés réce, amelyik a vízen úszik most is? Vagy egyik sem?

Mi is az az asszociáció?

"(lat. 'társítás'): az idegi összeköttetés kialakulásának folyamatát jelentő kapcsolatképzés egyik esete, amelynek során a térben, időben együtt szereplő, ill. hasonló v. ellentétes tulajdonságú dolgok képei, nevei kölcsönösen felidézhetik egymást. Az asszociációs kapcsolat a tanulás eredménye; a tanulást úgy is értelmezhetjük, mint kapcsolatképzést. A asszociáció a verbális tanulás és a gondolkodás folyamatainak egyik legfontosabb alapmozzanata. - Az asszociációs kapcsolatok a megismerés egész folyamatára kihatnak: szerepük van mind az ismeretszerzésben, mind az alkalmazásban, ezért kialakulásukat tudatos ped.-i tevékenységgel kell segíteni. Az új ismeret feldolgozásának első lépései közé tartozik azoknak a meglévő ismereteknek a felidézése, amelyek az újjal asszociációs kapcsolatba lépve segítik annak rendszerbe épülését (asszociációs szintek). Az előzetes tudásszint (előismeret) ilyképpen meghatározó a tanulás eredményességét illetően. - Az alkalmazásra vonatkozó ped.-i és pszich.-i kutatások egyértelműen arra utalnak, hogy a sikeres alkalmazás egyenes arányban van az ismeretek mozgósításának mértékével, valamint az asszociáció minőségével. Az alkalmazás alapját az asszociációs rendszerek felidézése adja: lényeges kritériumok, hogy az asszociáció ne egyedi, hanem a tárgyak, jelenségek széles körére vonatkoztatható legyen, valamint hogy az asszociációs rendszerek nyitottak legyenek. Ezek biztosítják az ismeretek felhasználhatóságát, az aktualizálhatóságot. - Az asszociációnak term.-es funkciója van a rendszerezés, => rögzítés esetében (hiszen a rendszerezést úgy is felfoghatjuk, mint tudatos asszociációs kapcsolatteremtést), valamint az értékelés egészén belül a tudás exteriorizációja alkalmával. - Ir. Bogojavlenszkij - Mencsinszkaja: Az iskolai ismeretelsajátítás pszichológiája. Bp. 1965.; Nagy L.: Az ismeretek alkalmazásának pszichológiai problémái. Bp. 1979.; Barkóczi I. - Putnoky I.: Tanulás és motiváció. Bp. 1980.; Kelemen L.: Pedagógiai pszichológia. Bp. 1981." (forrás: http://www.kislexikon.hu/asszociacio3.html#ixzz5D6COGcPn)

Ez most nem lesz a legnépszerűbb bejegyzés. Viszont azt gondolom, hogy aki elolvassa, abban talán már elindult valami, ami nem egy egynyári kaland.

Te milyen távra tervezel?

------------------------------------

Egy kis kitérő még így a végére erről a blogról, a hozzá kapcsolódó facebook oldalról (amire azért érdemes ránézni, mert ott osztok meg olyan linkeket, cikkek linkjeit is (első pillantásra beazonosíthatóan), amiket nem én írtam, viszont kapcsolódik a témához).

Nem adok kész terveket, kész megoldásokat. Ha erre vársz, feleslegesen vagy itt. Nem fogom itt megmondani, hogy neked milyen logó, honlap, katalógus, termékfotó stb. kell. Nagy felelőtlenség lenne tőlem, ha ezt tenném. Nem tudom, ki vagy, mi vagy, mi a célod, kinek és mit szeretnél? Ha kérdezel, lehet, hogy tudok tanácsot adni, ajánlani valakit, aki neked a legmegfelelőbb az általad kigondolt feladatra. Ha épp nem tudok azonnal, utána tudok nézni, mert tudom, hogy pontosan mit keresek és azt hol kell keressem. Én sem tudok mindent. Nem is akarok mindent tudni. Volt már olyan munkám is, ahol tanácsot adtam valamivel kapcsolatban, megterveztem a kért dolgot, de a megvalósításhoz megkerestem és megbíztam a legmegfelelőbb kivitelezőket.

Itt egyfajta gondolkodást ismerhetsz meg. Vizuális gondolkodást. Amiből kiemeltem a képeket - ezért is van, hogy a legtöbb példa magyarázásához a fotóimat használom (nem a képzőművészeti munkáimat) -, mert nagyon sok vállalkozás a fotókra teszi a hangsúlyt. netről vesz, tölt le szinte válogatás nélkül, gondolom személyes ízlés alapján. Miért teszik ezt? Azt gondolom, hogy nem értik, mennyire befolyásolja ez is  kommunikációjukról kialakuló képet a potenciális vásárlókban. 

Erre szeretnék rávilágítani, és segíteni a vizuális megjelenés tudatos használatában.

------------------------------

Gondolkodj képekben!

Kövess a Facebookon is: Látszol és az Instagramon is: Látszol