gondolkodj képekben

L á t s z o l

...engesztelés...

egy kiadvány tervezésének margójára

2018. augusztus 16. - BartiMagdolna

Egyik tervezési munkám egy könyv, vagy ha úgy tetszik egy művészalbum volt.

Nagy izgalom és megtiszteltetés volt számomra, hogy egy olyan kiadványt tervezhettem, szerkeszthettem, és írhattam hozzá egy rövid bevezető szöveget, ami Ország László egyetemi Mesterem munkáihoz, munkáiból készült. És Szabó Zsófia művészettörténész - másik tanárom az egyetemről -, írása is szerepelt benne.

És ami a bizonyíték (nem csak ígéret), hogy jól sikerült a kiadvány:

1. Ország László a könyv hatására több kiállításfelkérést is kapott a benne szereplő munkái kapcsán.

és egy szakmabeli olvasói vélemény:

2. "Ha már szépség, azt is el kell mondanom, hogy a könyv is egy műalkotás. Nem tudom, mennyire szóltál bele a tervezésbe (nagyon nagy ötlet a helynevek megjelölésének módja, a címlap felezés, gyönyörű a cím- és hátlap, és nagyon tetszik, hogy ilyen meghitt-kicsi), vagy te csináltad, vagy más, de akkor nagyon jól ismerhet. Gratulálok neki is."

 Az örömök után, egy kis összefoglaló a készülés folyamatáról.

1. A kiadvány a Képírás Művészeti Alapítvány megbízásából készült. Ebből következik, hogy vannak dolgok, amiknek kötelezően szerepelnie kell benne (támogatók, közreműködők). Ezt a kiadványt egy új sorozat első darabjának szánták, a méretet nagyjából ők adták meg. Ami némi egyeztetés után egy 15x15 cm-es könyv lett. Ugyanez okokból adódóan meghatározásra került a kiadvány terjedelmének maximalizálása. Ez végül 92 belső oldal, plusz 4 oldal borító lett. Színes.

2. Ha jól megnézzük, ez így nem is sok megkötés, és szerencsém volt, mert kevés dologhoz kellett alkalmazkodnom a tervezésnél.

3. De nézhetem úgy is, hogy nagy felelősség egy olyan kiadványt tervezni, ami hozza a művész személyiségét, egyéniségét. Összhangban van az adott munkáival. És a megrendelő eddigi kiadványainak jellegével, üzenetével nem ütközik.

 Eddig tartott az első része a dolognak.

4. Ezután kaptam egy zsáknyi (több mint száz) képet, és egy adag szöveget, támogatói-, partnerlogókat, neveket. Valamint gondolkodnom kellett a saját szövegrészemen is (mert, ez sem ütközhetett a fent említettekkel).

 5. A képek egy része fekvő, egy része álló formátumú volt. Arányaiban sem egyező. Volt köztük négyzet alakú is. A könyv is négyzetes. A képek hangulata, színe különböző. 9 db képnél kaptam azt a kikötést, hogy azok összetartoznak, ezért azokat egy egységbe kell rendezni.

6. Mivel nem egy új ismeretség volt a művész gondolkodását, egyéniségét már nem kellett megismernem, ezért elég volt az aktuális kiadvánnyal kapcsolatos elképzeléseire, a benne szereplő munkák készítésének mozgatórugóira koncentrálni. Így gyorsan kialakult egy nagyon minimál stílus.

7. A borító fő színe a kék lett. És a nyitókép, ami a borítóra került egy Mária szoborról készített fotó részlete. Ugyan, a könyv nem kimondottan vallással kapcsolatos, mégis egyfajta zarándokút megállói jelennek meg és sorakoznak a könyvben egymás után. Az útszéli keresztekről letekintő Jézusokról és Máriákról készített fotók. A kék pedig, a keresztény szimbolikában Szűz Mária színe. A megfoghatatlanság, a végtelenség és a transzcendencia szimbóluma is. Társítható az intellektushoz, az elmélkedéshez, a megnyugváshoz is.

8. Ország László a képeknek nem adott címet. Inkább katalógus, adminisztratív jellegben gondolkodott. A képek készítésének helyszíne szerepel a képek mellett "címként". Ebből adódóan a fejezetek címe is egy számsor: egy, kettő, három, ...egészen hétig.

9. Azért osztottam 7 részre a képeket, mert - és most ellent kell mondjak magamnak - vallási, számmisztikai népmesei jelentésekkel bír sokféle kultúrában hosszú idők óta. Én a magasabb szemszögből való tekintést, a kihívások legyőzését, a teljesség elérését gondoltam, mikor kiválasztottam a 7-es számot.

10. A szöveges részeket  külön kezeltem a képektől. Az volt a szándékom, hogy a képeké legyen a szó. Azok beszéljenek, meséljenek.

11. A szikár, nagyon egyszerű, már-már kemény formát és komor, nehéz hangulatot pedig a betűtípussal oldottam fel. Ezért választottam egy sokkal lágyabb, kerekebb, ha úgy tetszik, emberibb betűformát.

12. És ezt az előszót írtam hozzá:

Indulunk...

Hosszan megyünk, végig a poros utakon, Máriák és Jézusok vezetnek. Mindegyik mesél. Mindegyik a saját történetét, és jó pár összekapcsolódik, találkozik. És hallgasd csak, mennyi érzelem és mennyi alázat, harc és feladás, újraindulás... megnyugvás...Szép ez. Megyünk, végig, végig az úton. ... És csendben érkezünk...

Végül pár oldal a kiadványból:

Borító

engesztelesborito_page_1.jpg

engesztelesborito_page_2.jpg

Fejezet kezdete (oldalpár)

engesztelsfejezetpdf_page_1.jpg

engesztelsfejezetpdf_page_2.jpg

Sima oldalpár

oldalpar_page_1.jpg

oldalpar_page_2.jpg

 És amikor megszületik a könyv:

nyomda.jpg

--------------------

A LÁTSZOL Facebook oldalán találsz még érdekes dolgokat.

Nézd meg:  Látszol Facebook

És az Instagramon is: Látszol Csak a több kép miatt.

Gondolkodj képekben!

Kedves Olvasóim!

38030466_1805370882883491_4142809910511403008_n.jpg_640x640

A látszat ellenére nem a nyaralásomat hosszabbítottam meg, hanem egy kicsit el vagyok most havazva.

Vagy ha úgy tetszik, azt sem tudom, hol áll a fejem.

Meghívást kaptam egy önálló kiállítás megtartására szeptemberre, ehhez még nem állt össze a teljes anyag. Ezzel párhuzamosan, másik három csoportos kiállításra is munkát kellett készítenem (ezekkel ma készültem el).

Valamint egy már legalább három éve bővülő és alakuló mesevilágot kezdtem el ráncba szedni és formába önteni.

Itt a blogon pedig két-három hónapnyi (hetente kétszer, hétfői és csütörtöki megjelenéssel) bejegyzés van betárazva, és folyamatban van 3-5 újabb interjú is.

Én itt most már csak annyit mondok: Gondolkodj képekben!

A szürke gém álma (összegzés)

 Akkor álljon itt az összegzése a szürke gémről  posztolt néhány képnek.

A megosztott néhány kép egy sorozat részei. Az elmúlt körülbelül egy év alatt közel 250-300 fotót készítettem szürke gémről. Random módon.

Az első találkozás teljesen véletlen volt. Rengeteget járunk kirándulni, és az egyik ilyen alkalommal futottam össze az elsővel. Mázli, szerencse, véletlen... ki tudja? A lényeg az, hogy azóta szinte radarként működve keresem a lehetséges helyeken járva. Egyfajta koncentrációs gyakorlat. Kiterjeszteni a figyelmet. Régebben volt, hogy napi 5-6 órát töltöttem edzéssel. Ezeket jelenleg a napi több óra gyaloglás váltotta fel, de a koncentráció, a "figyelem-gyakorlat" megmaradt.

Miért?

Ki kell emelnem, hogy ez saját projekt. Így egyedül a saját művészeti koncepcióm a meghatározó, de más területen is alkalmazható ez a logika.

Keresem ugyanazt az elemet, motívumot különböző környezetben, helyzetben. Így van több száz fotóm mohákról, fenyőkről, sziklákról, vízről és még sorolhatnám. Ezek nem feltétlen művészi értékű fotók. Inkább amolyan jegyzetelés és alapanyaggyűjtés számomra, mivel kiállításokra készített munkáim jó részét a fotóimból, azok átalakításával készítem. Gondolkodás... és tanulás.

Miért készítek egy valamiről több száz vagy akár ezer képet?

Azt nézem, hogy ugyanaz az elem, kicsit más környezetben, kicsit vagy nagyon más fényeknél, változó színekkel, különböző kompozíciókban, hogyan működik, milyen hatást kelt? Ha úgy tetszik, ebben az esetben a szürke gém a "termékem", és különböző helyzetekben, különböző környezetben más érzést, jelentést, üzenetet közvetít. Ez egy izgalmas dolog.

Van egy pár oldalas "Lapozgatós" sorozatom (online), ennek a része ez a gémes is. A hatból, ez az ötödik. Ebből adódóan már van egy nagyjából közös kinézet, megjelenési forma. Az utolsó kettő már nem csak vázlat.

Az alábbi kép hozta az ötletet ennél a résznél:

barti_magdolna_a_szurke_gem_alma.jpg

"A szürke gém álma" lett a címe. Miért? A képi és színvilág és a kompozíció miatt.

Már nem emlékszem pontosan, hogy a kép születésekor olvastam-e éppen a Salvador Dali életéről szóló regényt. Mindenesetre valamikor akkortájt került megint a kezembe, és foglalkoztatott az a világ. A szürrealizmus.

Ez a kép így inkább illik egy szürreális álomvilágba, mint a valóságba.

A szöveg így szólt:

A szürke gém álma / Ott / Akkor / Az / Volt

A képek fókusza, szereplői alig változnak. (Néha beúszik egy kacsa is.) A lényeg inkább a hangulat, az érzés. A szöveg is ezt hozza. Nem magyaráz, nem mesél. Közöl. És mivel a cím kivételével minden egyes képhez egy szó tartozik csak, egy kép mellett az oldalpáron egyetlen szó olvasható, így az oldalpárok a többitől külön is élnek, működnek. A távolságot, a rálátást, a kívülről való betekintést a szavak "rámutató", távolra mutató jellege adja. Az egy szó, egy egész üres oldalon, már önmagában is erős tud lenni. Nagyon tud hatni.

Érezni, hogy ez valami hömpölygő folyamat része, a képkockák mégis merevek, mintha valami ragacs tartaná fogva őket. Ez alól kivétel az utolsó képkocka, ami magával hozza a kiszabadulást, mind a mozdulat, mind a "valósághoz" közeli színhasználattal.

A képi hangsúlyozás pedig többek között úgy is történik itt, hogy az első és a legutolsó képnél (itt már nincs szöveg sem) a madár balra néz, és repül, vagy legalábbis mozgásban van. Míg a belső oldalakon végig jobbra néz és a vízben áll. Statikus és mozgásban lévő.

Jövő-múlt. Melyik merre? Hogy ez kinek mit jelent? Jelent-e egyáltalán bármit is?

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

És hogy ez valóban a szürke gém álma, vagy...

--------------------

A LÁTSZOL Facebook oldalán találsz még érdekes dolgokat.

Nézd meg:  Látszol Facebook

És az Instagramon is: Látszol Csak a több kép miatt.

Gondolkodj képekben!

 

Shock!!! fotó vagy stock fotó?

Miért ne használj stock fotókat, vagy ha mégis, akkor ezekre figyelj!

37718107_214700709242805_4304087422829854720_n.jpg_640x640

Miért ne?

1. Csak egy leszel általa a sok közül, a nagyon sok közül. Ma szórakozásból rákerestem egy cég blogján látható képre a Google-ban. Hihetetlen sok más oldal találatát hozta a kereső. 150 találat után abbahagytam a számolást, nézést. És az az oldal, ahonnan elindultam 150 találat után sem volt a találatok között!

2. Nem rád szabták. Lehet, hogy itt egy kicsit bő, ott egy kicsit szorít. Döcög, mert hiányzik egy kereke. Nem hordozza tökéletesen azt az üzenetet, amit te szeretnél közvetíteni.

3. Életidegen lehet. Sokszor találkozom emberekkel foglakozó szolgáltatásoknál olyan fotókkal, amin különböző mosolygós emberek láthatók, egy tágas irodában, a fullpanorámás ablak a tengerre néz. Aztán a tényleges iroda egy budapesti belvárosi lakás egyik szobájában található. Hiteles ez így?

4. Tapasztalatom szerint, legtöbbször olyan fotók, grafikák kerülnek kiválasztásra, ami a választónak tetszik. Ezzel nem lenne semmi gond, ha otthon akarná kirakni a szobájában, hogy nézegesse. De egy kép (legyen szó fotóról, grafikáról egyaránt) ugyanúgy üzenetet hordoz, mint a logó, a weboldal kinézete, ezért az elsődleges szempont a választásnál, ne az egyéni ízlés legyen, hanem a cég kommunikációja, brandje!

De ha mégis stock fotó, legalább olyat válassz:

1. Ami nem olvad bele a masszába.

2. Passzol a kommunikációdhoz. Illeszkedik a közönséghez, mondanivalódhoz, a termékhez, amit éppen el akarsz adni. Ha nincsenek összhangban átverés szagú az üzenet. A néző a kép alapján számít valamire, vár valamit (ebben az állapotban még nagyon messze van az olvasástól). Ha a kép sugall valami infót, érzést és ez eltér a szövegben leírtaktól, úgy érzi becsaptad! Fagyit ígértél a kánikulában, de mikor bement hozzád választani, a reménybeli hűsítők helyett mobil wc-k között találta magát.

3. A kiválasztott fotók ne üssék egymást! Az összkép ne legyen olcsó bazár jellegű. (Persze, kinek mi a célja?)

4. És legyen jogtiszta! Volt megbeszélésem egy minőség tanácsadóval, aki a megbeszélés során, többször kiemelte - mikor a grafikák és fotók kerültek szóba -, hogy aki a honlapját készíti, leszedi neki az általa kiválasztott képekről a vízjeleket. ... Megkérdeztem tőle, hogy vajon milyen minőséget kíván közvetíteni, ha úgy kezdi, hogy lop néhány képet? ... Nos, nem kaptam meg a megbízást.

--------------------

A LÁTSZOL Facebook oldalán találsz még érdekes dolgokat.

Nézd meg:  Látszol Facebook

És az Instagramon is: Látszol Csak a több kép miatt.

És Gondolkodj képekben!

...

a szürke gém sorozat utolsó darabja

35575926_187854155402044_8756974992651976704_n.jpg_640x640

És az utolsó kép az összegzés előtt.

--------------------

A LÁTSZOL Facebook oldalán találsz még érdekes dolgokat.

Nézd meg:  Látszol Facebook

És az Instagramon is: Látszol Csak a több kép miatt.

Gondolkodj képekben!

Egy portrékép, 5 kérdés

interjú Baglyas Erikával, a DOT for You megálmodójával

Be kell valljam, az egyik mániám a jó papírból készült vázlatfüzetek, noteszek, amikbe írhatok, jegyzetelhetek, rajzolhatok is akár. És ha még a megtervezésével, kivitelezésével is valami pluszt mutat, teljesen elvesztem. Ráadásul számomra az is fontos, mert szeretem mindig mindenhová magammal vinni - van, hogy egyszerre három is van nálam - hogy, kisebb méretű legyen, kényelmesen, akár a fotóstáska zsebébe is beférjen. Ezért is követem évek óta Baglyas Erika és a Dot for You csapatának munkáját.

Engem a "Labirintus notesz" fogott meg két éve, miután kijöttem az MNG kiállítóterméből ahol éppen az "ÁRNY A KÖVÖN" című Ország Lili művészetét bemutató kiállítás volt látható. Persze, hogy rögtön az ajtó melletti asztalon ez a notesz fogadott a shopban. (Hát hová máshová tették volna?) A kiállítás hatása, Ország Lili műveinek élménye, és a notesz egyszerű, de mindent elmondó szépsége és kivitelezése megpecsételte a sorsom. Én a szürke százas szériából már csak a tizenegyediket tudtam megvásárolni. Azóta elkezdtem bele dolgozni, de lassan haladok. Ez a notesz megérdemli, hogy igazán különleges dolgok kerüljenek bele.

Ez után a hosszú, objektívnek semmiképp sem nevezhető előhang után Baglyas Erikát, a DOT for You megálmodóját, kérdeztem, az "Egy portrékép, 5 kérdés" sorozat következő részében:

nys_dotforyou.jpg
Baglyas Erika (Fotó: Rácmolnár Milán / Design Hét Budapest, 2018)


Barti Magdolna: 1. Miért notesz, vázlatfüzet, határidőnapló? Honnan jött a gondolat?

Baglyas Erika: Néhány évvel ezelőtt egy nagyon komoly elhatározásból, ám egy ehhez véletlenszerűen kapcsolódó helyzetből adódott, hogy noteszeket kezdtem készíteni. Teljes életmód váltást akartam, és a művészeti alkotómunka mellett egy olyan tevékenységet, amit szeretek csinálni és financiálisan is támogatja az
életemet. Kaptam pár, éppen senkinek nem kellő, parlagon heverő keménytáblás noteszt és befestettem őket. Nevet adtam a gyereknek, DOT for You, létrehoztam egy Facebook oldalt, és felpakoltam a képeket a garzonlakás konyhapultján festett füzetkékről. Így kezdődött három és fél éve.

Képzőművész vagyok, a klasszikus művészeti kifejezési formák mellett sokféle technikával és alapanyaggal dolgoztam, fotó, videó, szappan, műgyanta, indigó, fa, a legkülönfélébb objektek és térbeli installációk, konceptuális művek mind közel állnak hozzám. A DOT for You alapítása előtt főleg erre a kísérletező és tudatosan építkező alkotómunkára fókuszáltam. A papír egy régi és meglévő szerelem, de konkrétan a notesz tervezés a véletlen szüleménye. És mivel itt alkalmazott művészetről és hozzá kapcsolódó kereskedelmi tervékenységről van szó, így azonnal egy vállalkozás közepén találtam magam, ami már több mint kreatív munka.

B.M.: 2. Rengeteg mindennel foglalkozol egyszerre, mennyi időt, energiát adsz bele a DOT for You-ba? Szükséges a napi stabil X óra jelenlét? Vagy ez nálatok másképp működik?

B. E.: A DOT for You dizájn márka elindulása óta szinte csak ezzel foglalkozom, gyakorlatilag minden időmet leköti. Korábban a képzőművészeti alkotótevékenységem mellett művészeti témában cikkeket, interjúkat
publikáltam, tanítottam, kutattam, kiállításokon vettem részt. Az utóbbi években a fókusz erőteljesen a márka építésére irányul. Gyakorlatilag csak ezzel foglalkozom, minden energiámat beleteszem, szerintem nem is lehet másképp. Az ebben való jelenlét egyelőre nagyon fontos, hiszen egy vállalkozás felépítéséről van szó, aminek csak egy kis szelete a kreatív, alkotó- és tervezőmunka. Az első 1-2 évben inkább „érzésből“ csináltam mindent, de aztán hamar kiderült, hogy komoly stratégiai építkezésre van szükség, és olyan tudásbázisokra, amiknek nem feltétlenül vagyok birtokában.

Ennek a felismerésnek a következménye, hogy a vállalkozásba tett energiát igyekszem tudatosabbá és szervezettebbé tenni. Már nem egyszemélyes sztoriról van szó, csapatban dolgozunk. Olyan emberek vannak körülöttem, akiknek a tudása nélkül a DOT for You ebben a formájában nem létezhetne. Mondhatjuk
azt, hogy én vagyok ennek az egésznek a katalizátora, de a motor többütemű.

B.M.: 3. Azt gondolom, hogy minden notesz, termék külön egyéniség. Okkal lesz olyan, amilyen. Neked melyik a kedvenced, ha szabad ilyet kérdeznem? Vagy hadd fogalmazzak másképp, melyik él benned most a legjobban?
Mesélnél róla kicsit?

B. E.: Volt egy olyan vízióm a kezdetekkor, hogy hagyjuk már az átlagos füzeteket, forgassuk fel a papír unalmas közhelyeit. Ki mondta, hogy egy notesz nem lehet szőrös tapintású és flitteres és színváltós aranyos? Vagy például kísérleti vagy rontott prégelésből fakadóan egyszeri és megismételhetetlen? Legszívesebben csak ilyen noteszeket készítenék, ami már nem csak használati tárgy, hanem valamiféle státusszimbólum. A szabadságodat jelképezi, amikor egy olyan noteszt teszel le az asztalra egy megbeszélésen, ami bátor, nem simul bele a
közmegegyezésen alapuló trendekbe. Az első kollekcióink nem feltétlenül akartak kereskedelmi szempontokat figyelembe venni. Így például a LOLKA számozott notesz kollekciónak szinte minden darabja egyedi, eddig néhány száz készült belőle. A borító prégelése egyesével, mind kísérletezve készült, szándékosan átlépve technikai határokat, hogy a klasszikus értelemben vett „hiba” megmutathassa kreatív arcát. Így tehát a tervezés mindig összefügg a kivitelezéssel is, nem monitoron jönnek létre ezek a tárgyak, még a tervezési fázisban is folymatosan kísérletezünk.

_dsc7305.jpg

Fotó: Rácmolnár Milán / Design Hét Budapest, 2018

_dsc7330.jpg

Fotó: Rácmolnár Milán / Design Hét Budapest, 2018

_dsc7344.jpg

Fotó: Rácmolnár Milán / Design Hét Budapest, 2018

Nem akarom kikerülni a kérdést, de nekem tényleg mindig az a kedvenc noteszem, amin éppen dolgozunk. Minden egyes tárgy önálló kihívásokat tartogat. A saját kollekcióink tervezésekor jobban hagyatkozhatunk a saját
vízióinkra, hangulatokra, lehetünk vadabbak akár. Amikor együtt dolgozunk egy megrendelővel, ott pedig az az izgalmas kihívás, hogy mi nem pusztán tervezünk neki valamit, hanem azt is megérezzük, megértjük, hogy ő mit szeretne, sőt, olykor a közös gondolkodás és párbeszéd során hozzásegítjük ahhoz, hogy a saját elképzeléseihez közelebb kerüljön. Ekkor a kreatív munka nem csupán a tárgy tervezésében merül ki, hanem megteremti a közös alkotás lehetőségét. Ez eddig minden megkeresésünk esetében roppant izgalmas volt. Fantasztikus
megrendelőink vannak.

Tehát a fentiek mentén egy szín, méret vagy forma csak következménye az alkotó gondolkodásnak. A legizgalmasabb része a tervezési folyamatnak számomra mindig az, amikor előtted egy „tiszta lap”, elindulnak az ötletek, variációk születnek, és már majdnem összeállt az egész, de még érzed benne annak a lehetőségét, hogy bármikor visszaléphetsz kettőt és akár teljesen megváltoztathatod az egész tárgyarculat irányát. Ezt azért szeretem, és azért fontos élmény számomra, mert a munkámban voltaképpen engem leginkább a flow érdekel. Ezen kívül minden más csak egy olyan lépés – a tervezéstől a gyártáselőkészítésen át a kivitelezésig –, amit csak meg kell tenni, lehetőleg kompromisszumok nélkül, a legminőségibb módon. A flow-t nem lehet megtenni, se akarni, se leszervezni, az vagy van, vagy nincs.

Két éppen aktuális izgalmas munkánk van most, az egyik exkluzív képtároló dobozok tervezése és gyártása egy múzeumnak, a másik pedig saját kollekció, a 2019-es IRKA határidőnapló tervezése. Idén 4 éves az IRKA, most tehát a 4. kiadása fog megvalósulni, ez számunkra egy nagyon fontos termék és projekt, mert egy roppant lelkes és szupportív közösség épült köré. 

 

B. M.: 4. Láttam, hogy a közönség véleményét is figyelembe veszitek egy-egy termék fejlesztésénél. Ezt miért tartjátok fontosnak?

B. E.: A képzőművészet és a dizájn között alkotói oldalról nézve számomra az a legnagyobb különbség, hogy a képzőművész konkrétan nem a közönségének csinálja a művészetét, hanem valahol csak magának, mert ez amolyan zárvány műfaj.

A dizájnt viszont neked csináljuk, neked, aki fogyasztod, használod, vele élsz, magadra veszed, a táskádba rakod, a személyiséged demonstrációjává válik. Szerintem a dizájn közösségi műfaj. S mivel nélküled, fogyasztó nélkül, a mi noteszünk használati tárgyként nem létezik, ezért fontos vagy számunkra. Fontos a véleményed. Nem azért, mert te fizeted ki, hanem azért mert te adsz visszaigazolást arról, hogy annak, amit csinálunk van létjogosultsága. Éppen ezért én nagyon tisztelem a vásárlóinkat, a követőinket, tulajdonképpen felnézek rájuk. Sokszor kapunk nagyon pozitív leveleket, üzeneteket visszajelzésként, hogy mennyire szeretik, amit csinálunk. Ilyenkor mindig az jut eszembe, hogy mi nem lennénk, ha te, ti nem lennétek. Nem lehet egy márkát megálmodni és fenntartani a befogadó nélkül. Hát ezért kérdezzük meg a közönségünket, mert tudjuk, hogy ott vannak, figyelnek, van véleményük. Mi így tisztelgünk előttük, szeretjük komolyan venni őket.

B. M.: 5. Az oldalatokon, most került kiposztolásra (júni 11.), hogy megszületett legújabb terméketek a MOMENTS fotóalbum. Most más fázisba kerül és - ha fogalmazhatok így - eddig a bal kezét fogtátok, ezután már a jobb kezét kell, aztán lassan az is elengedésre kerül. Ilyenkor már gondolkodtok, terveztek fejben, kísérleteztek az újabb terméken? Egy folyamatos, egymásba érő munkafolyamat ez nálatok, vagy teljes erőbedobással a jelenlegi újra koncentráltok még, és csak egy kis szünet után, kiürülve, felfrissülve jön a következő?

B. E.: Egy új termék tervezésének csak egy része konkrétan a tárgytervezés, egy folyamatot tervezünk, amiben ez a tárgy életre kel, használatba kerül, kilép az életbe, hogy nagy szavakkal éljek. A folyamat soktényezős. Mielőtt a tárgyat elkezdjük tervezni, már 5 lépéssel előre kell gondolkodnunk. Ki a tárgy célközönsége? Ők mit szeretnének, vajon az életükben mire kínál megoldást ez a tárgy? Mi lesz ennek a tárgynak a státusza? Miért akarja megvásárolni? Kinek veszi? Magának, másoknak? Mennyibe kerül? Hány darabot kell gyártanunk és értékesíteni ahhoz, hogy a befektetett munka, idő, pénz megtérüljön? Mindezt mennyi idő alatt? Egy tárgy létrejötte előtt ennél még sokkal több kérdést kell megválaszolnunk, lehetőleg jól. Tehát a MOMENTS fotóalbum keze koránt sincs még elengedve. A terméket most vezetjük be, az első gyártás hamarosan befejeződik, az előrendeléseket augusztus elején kézbesítjük. A kampány szeptemberben folytatódik, hiszen épp csak gyerekcipőben járunk még vele. 

Ez egy meseszerű kép egy dizájnmárka életéről, hogy létrejön az egyik tárgy, majd elengedjük, és felfrissülve, újult erővel nekilátunk a következő tervezésnek. Mindig több projektünk fut egy időben, amik nem feltétlenül láthatóak kívülről, itt nem csak a partneri együttműködésekre gondolok, hanem akár a belső átalakulásokra, fejlesztésekre is. Tehát a folyamatok egymásba érnek, és átfedésben vannak, egyik termék összefügg a másikkal, egyik döntés kihatással van a következőre. A terméktervezés egy átfogó stratégia része, a cél nem pusztán annyi, hogy klassz termékeket hozzunk létre, hanem az, hogy megteremtsük ennek a háttérbázisát, vagyis egy olyan céget építsünk fel, ami fenntartható, fejlődőképes, növekvő tendenciában profitot termel, mindenki jól érzi magát benne, és ennek következtében a kreatív energiáinkat csúcsra tudjuk járatni, azért, hogy még sokáig tervezhessünk izgalmas és minőségi tárgyakat nektek.

B. M.: Köszönöm a választokat és további sok sikert kívánok!

Linkek a DOT for You-hoz

dotforyou_21_bold_full.jpg

 

 

 

 

 

 

 

DOT for You honlapja
Facebook
Instagram

(Képek és videó használata a cikkben Baglyas Erika engedélyével történt)

-----------

Itt találod a többi interjút: EGY PORTRÉKÉP, 5 KÉRDÉS (Kattints!)