Ha jól emlékszem, 10 éves korom óta rajongok a harcművészetekért, a hősökért. Első találkozásom ezzel a műfajjal egy képregény formájában öltött testet, ami a Shaolin történetéről, a kolostor pusztulásáról szólt. (Még ma is őrzöm.) Ez eldöntötte a "sorsomat". Onnantól kezdve állandóan lestem, kerestem a kapcsolódó információkat, témákat, filozófiát. (Ennek már több mint negyed évszázada. Te jó ég! Persze, ha azt írom, hogy több mint 25 éve, kevésbé érzem magam furcsán, de azért ez is ledöbbent.) Na, mindegy!
Szóval, most a képi világ példái közül az IP MAN című filmet hoztam Donnie Yen főszereplésével. Már három részt láttam és kíváncsian várom a negyediket. Nos, nem azért mert valami nagy titok fog kiderülni, vagy valami eddig teljesen váratlan dolog történne. Hanem, mert egyszerűen élvezem az ilyen "egyszerű", viszonylag hagyományos filmeket. Érdekel, hogyan oldják meg a hangulatot, milyen összhangban a zene a képi világgal (ez mindig nagyot tud lendíteni a dolgokon).
De figyelj, hoztam pár plakátot a filmhez!
A film első részéhez kapcsolódó a következő. Nem kell túlbonyolítani a dolgot, sem túlmisztifikálni. Egyetlen magányos hős, akinek van tartása. Gazdag, hagyományos, kínai környezet a háttérben. Az ellenség pedig... nem hiszem, hogy túl nehéz lenne kitalálni, a japánok.
Ha kicsit túlmegyünk a témán. Figyeld meg, hogyan vezet minden a formák: a házak, a zászlós kard, a jobb oldali befelé vezető kard is a fő figura irányába! Egyébként a jobb oldalon lévő két kard esetében izgalmas játék észrevenni azt, hogy ha nem lenne ott a kék 8 szög, a 15-ös számmal, a kép szétesne a jobbra dőlő kard miatt? Mellesleg a 8-szög utalás lehet a harcművészetekben jól ismert alap formára, vagy akár a Ji King-re is.
De nézd meg a színeket is! Hogyan válaszolnak egymásnak a piros foltok, vagy az arany. Vagy hogyan ad egy nagy alapot a lenti sötét csík és hogyan zárja le a kép tetején lévő vékony fekete. ez utóbbi, akár kényszerből odarakott rész is lehet, mert nagyon különválik a többi résztől. Valahova tenni kellett kategória.
De haladjunk tovább!
A következő már a második rész. A magányos hős alakja itt is a fő motívum. Valami azonban változott. Sehol sincs az előző képen lévő nemesi arany és a kék halhatatlanság. Itt már teljesen puritán, egyszerű környezetet látunk. A magányos, személyes küzdelmet a "vérrel" írt kettes jelképezi. És, hogy miért teszem itt a személyes küzdelemre a hangsúlyt? A képen nem valaki az ellenség, hanem egy edzés pillanatát látjuk.
És térjünk rá a harmadik részre. Ide több képet hoztam. Mind a három nagyon fontos a film történetét nézve.
Itt újra a nemes, halhatatlan hős a fókuszban.
Ezen egy küzdelem, de vajon vele, vagy ellene?
És a harmadik nagyon fontos motívum, a család. Itt megint előkerül az arany, a vörös és a fehér. Az arany a gazdagság, jólét. Vörös a küzdelem. Mondhatnád, persze, hogy Kínában a vörös a jószerencsét is jelenti, ebben az esetben nem hiszem, hogy ezt jelképezné. Az meg már tényleg csak az én személyes fikciómhoz tartozik, hogy vajon mennyire tudatos itt a fehér szín használata, ami a halált, gyászt is jelképezheti?
A negyedik részhez tartozó plakát, pedig is sok mindent elmond előszóként...
Te mit gondolsz róla? Miről fog szólni?
Na, meglátjuk!
Egyébként, ha megnézed a a film részeinek a trailereit, látszik a fejlődés, változás is, ahogy nőtt a nézettség és a siker. Az első filmről nem láttam jó minőségű tarilert fent a neten (igaz, nem kerestem hosszú órákon keresztül).
A másodikról és a harmadikról már igen, de ezek között is érződik különbség.
A negyedik részről pedig, amit 2019-re ígérnek, még nincs használható fent.
Donnie Yen hivatalos Instagarm oldala (KATT)
A képeket a pinterest.com oldalról hoztam.
---------------
Gondolkodj képekben!
Gyere és kövesd az Instagram oldalamat is: Barti Magdolna (Látszol) Instagram