A mostani bejegyzésben néhány egyszerű, gyakorlatias tippet osztok meg a plakátok használatával kapcsolatban.
Plakátot írtam, de ugyanúgy beszélhetünk molinóról, reklámtábláról, rendezvényen használatos roll upról, tábláról, displayekről.
Először is azt kell tisztáznunk, hogy miért is készült? Bár ezt célszerű még a készítés előtt tisztázni, de tegyük fel, hogy aki a készítésben, gyártásban résztvevő személy, most elérhetetlen távolságba nyaralni ment és nem beszélt azzal, akinek a feladata, hogy kihelyezze a plakátot. Ilyenkor, ha más nincs, érdemes a józan gondolkodásunkra hallgatni.
A plakátnak, táblának, stb. van egy fizikai mérete és technikai tulajdonságai, amik már szűkítik a kihelyezési kört. De ami lényeges, hogy mi van rajta? Mi a célja?
Először nézzük, hogy mi a cél?
- Hangulatkeltés
- Tájékoztatás
- Eladás
- Megerősítés
- Brand építése
- stb.
Ezek már jó kiindulási pontot adhatnak.
Mi van rajta?
- Kép
- Szöveg
- Kép és szöveg
Nézzük sorba!
Hangulatkeltés: havas táj, fenyőfák, hull a hó, ropog a tűz a kandallóban, a mézeskalács illata árad a plakátról. Egy hangulatkép. Nem akar eladni közvetlenül, "csupán" érzések megerősítése a célja. Ezért nem célszerű az akciós termékek pultja elé tenni. Viszont érdemes lehet a kapcsolódó termékek közelében elhelyezni egy ilyen képet. Nem fontos a jól láthatóság, hogy minden pixelt pontról pontra megnézhessen az arra járó, mert egy tekintettel átfogó pillanat épp elég rá.
Egyébként, erre a célra érdemes kipróbálni akár képzőművészeti alkotásokat is. Jól kiválasztott alkotás, nem csak hat, de még az érték is, ami hozzá társul, jóval magasabb, mint egy áruház polcáról vásárolt tucatvászon.
Tájékoztatás: itt már a nevéből látszik, hogy közel sem ugyanabba a kategóriába tartozik, mint az előző. Valami fontosat szeretne elmondani. Cél, hogy eljusson a közönséghez. Lássa, értelmezhesse ha épp szükséges, közben pedig ne érezze azt az olvasó, hogy útban van, mert közben mások alig tudják kikerülni, olyan kicsi a hely. Ebbe a kategóriába tartoznak az útbaigazító táblák is.
Eladás: itt és most, ezt. Akció, új, utolsó! Célszerű, ha több is el van helyezve, hogy ismétlődjön. De a céltermék mellett mindenképp jó ha van. Rövid impulzus, gyors vásárlás a cél.
Brand építése: ennél a kategóriánál van egy alap terv többnyire. Hogy mit hová, mi mellé vagy éppen mi mellé ne tegyen valaki. Egy hosszabb időtávú koncepció, stratégia része. A cél a megerősítés, az ismétlés.
Stb.: csak a fantázia szabhat határt.
Most pedig nézzük a második kategóriát, ami tulajdonképpen nem másik, csak más szemszögből nézve kategória.
Kép: a jól láthatóság fontosságát nagyban befolyásolja a kép tartalma. Mint korábban említettem, egy hangulatképet nem szükséges teljes egészében látnia az arra járónak. Egy infografikát már célszerű lehet, az értelmezhetőség miatt. Viszont, ha valami shock hatást szeretnénk vele elérni, ha nem látják, biztos, hogy nem lesz eredményes. Persze, az megint más kérdés, hogy ha látják, akkor mennyire lesz az, gondolok, itt például a cigarettás dobozokra. De Németországban láttam olyan óriásplakátokat az utak mellett, amik a vezetés közbeni telefonálás veszélyére hívták fel a figyelmet. Összetört telefonkijelző, rajta szöveg és az elhalálozást jelölő kereszt, valamint a telefonozó arca, többnyire fiatalok, középkorúak életkorral jelölve. A színek, a kép, az összhatás elég erős volt. És jól érvényesült, átjött az üzenet, még az autóból, haladás közben nézve is. (Sajnos, nem csináltam róla fotót.)
Szöveg: nos, szöveg jellemzően azért íródik, hogy elolvassák. Ezért a táblát célszerű olvasható magasságba és távolságba helyezni.
Kép és szöveg: a kép elvileg a szöveget támogatja sok esetben. (Gyakorlatilag ez nem mindig így történik vagy nem azonnal.) Itt a szöveg a meghatározóbb. A cél, hogy elolvassák és, hogy el is tudják olvasni.
Ezek a fenti dolgok nem bonyolultak. Sőt, mondhatnám azt is, hogy túl egyszerűek ahhoz, hogy szót ejtsünk róluk, mégis rengeteg helyen látok kihelyezve szóróanyagot, plakátot, információ hordozására és átadására szolgáló felületet, amit olyan messze tesznek a célközönségtől, hogy ha még akarná se tudná elolvasni.
Így viszont csak pénzkidobás az egész.
----------
És tudod:
Gondolkodj képekben!
Gyere és kövesd az Instagram oldalamat is, ahol már az IGTv-n is vannak rövid videók: Barti Magdolna (Látszol) Instagram