gondolkodj képekben

L á t s z o l

Te manipulálsz a képeiddel?

2020. január 06. - BartiMagdolna

Igenis fontos a képi gondolkodás.

Ha te is használod a közösségi médiumok felületét akár nézőként, akár posztolóként, felelős vagy a képeidért (is). Ha nem csak személyként, de vállalkozóként, cégként is jelen vagy online akkor a te felelősséged még nagyobb.

barti_magdolna_com_grafikus_1.jpg

Miért mondom ezt? 

Pl.: amikor valaki egy embrió képét használja fel "illusztrációként" egy olyan cikkben, ahol arról beszél, hogyan kell eladni és milyen egy vevővel való kapcsolat, miközben semmi köze nincs a programnak, a terméknek a gyerekekhez, a szüléshez, a születéshez, az pusztán üres spekuláció és nagyon durván manipuláció. Az egyik legősibb ösztönre és alapérzelmekre próbál hatni hátulról támadva.

Ehhez hasonló képhasználatot alkalmaz sokszor a politika is eszközként. Amikor nem létező vagy nem tisztázott dolgokat olyan képekkel támaszt alá, aminek nem a valós alapja, hanem az érzelmekre gyakorolt hatása a fontos és a befolyás, amit ez által a nézők felett nyer. (És itt hosszan beszélhetnénk arról is, hogyan változtattak egy-egy kép részletein vagy jelentésén akár csak egy "egyszerű" kivágással.)

Szerintem az alábbi kép is sokak számára ismert:

(Forrás)

Ezzel kapcsolatban ez a két szó jut eszembe és nem jó értelemben:

"spekuláció [ë v. e] főnév -t, ja
Általában a spekulál igével kifejezett tevékenység.
Főként a valóságtól, a gyakorlati tapasztalatoktól elszakadt, elvont gondolkodás, elmélkedés, töprengés. Elvont, meddő, üres spekuláció. Spekulációval nem sokra mész itt. || a. A lehetőségeknek, a várható eredményeknek a mérlegelése, latolgatása; számít(gat)ás, tervez(get)és. Élelmes, ügyes spekuláció.  Nem árulás ez …, hanem csak egy kis spekuláció. (Jókai Mór) || b. (Önző érdekből fakadó) ravasz számítás, érdekhajhász tervek kovácsolása." (Forrás)

"manipuláció főnév -t, -ja
1. (ritka, régies) Vminek a kezelése, ezzel kapcs. eljárás, (kézi) művelet, ügyes (mester)fogások alkalmazása.  Sándor el van foglalva a borok manipulációjával. (Tolnai Lajos)
2. (rosszalló) Vmely ügynek, üzletnek lebonyolítása v. bizonyos javaknak a kezelése körül rendszeres önző érdekből alkalmazott ravasz fogás, mesterkedés. Bonyolult, piszkos, rejtélyes, zavaros manipuláció. Mindenféle gyanús manipulációkat folytat. ..."
manipulációs. (Forrás)

A fent említetteknek pedig, nem sok köze van az illusztrációhoz, ami: "szövegkép, szövegrajz, könyvrajz, kísérőkép, könyvhöz készített kép; ábra, kép; fr illustration < lat illustrare, illustratum, tkp. in-lustrare 'megvilágít, magyaráz, ékesít ..." (Forrás) Én még hozzátenném, hogy megerősít, alátámaszt.

Ezek után felteszem a kérdést:

Te illusztrálsz vagy manipulálsz?

 ----------

És Gondolkodj képekben!

Gyere és kövesd az Instagram oldalamat is: Barti Magdolna (Látszol) Instagram

A bejegyzés trackback címe:

https://latszol.blog.hu/api/trackback/id/tr6115395472

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

morph on deer 2020.01.08. 06:25:49

“ Pl.: amikor valaki egy embrió képét használja fel "illusztrációként" egy olyan cikkben, ahol arról beszél, hogyan kell eladni és milyen egy vevővel való kapcsolat...”

Ezzel azért nagyon komoly gond van.
Mármint a véleménnyel, ha pontosan fogalmazott.
Ugyanis a szövegből az derül ki, hogy ez egy - feltehetően - szakmai jellegű előadás, tanfolyam, stb. képanyagaként szerepelt, ahol arról volt szó, hogy hogyan kell eladni, és ‘milyen egy vevővel tartott kapcsolat’, tehát ez NEM reklámja (volt) valaminek, aminek megvételéhez esetleg hozzájárulhat az a fajta érzelmi befolyás, amire hivatkozik a későbbiekben, ez a helyzet más!

Itt legfeljebb annak az illusztrálására tett - olyan, amilyen - kísérletet láthatjuk, hogy rögzítse a hallgatók fejében, hogy a kapcsolattartást korán kell elkezdeni, de ebben a viszonylatban semmiféle jelentősége nincs az esetleges hatásának “az egyik legősibb ösztönre és alapérzelmekre” - amit amúgy kétlek, hogy lenne.
Embrióval egyébként is elég kockázatos lenne reklámozni bármi mást, mint terhesgondozást, óvszert(!) vagy abortusz ellenes mozgalmat, a megfelelő célcsoportnak, hiszen sokakat éppenséggel zavar egy meg nem született magzat látványa...
De itt az egész kontextus másra utal!

Szóval, véleményem szerint ezt félreérthette.

Amúgy végső soron az illusztráció ugyancsak ‘manipuláció’, hiszen egy mellérendelt tartalommal élmény- és érzelmi többletet akarunk adni egy szövegalapú információhoz, csak a mértéke és szándéka tér el a vizuális reklám manipulatív hatásától, - szerintem.
(Azért merek így belepofázni, mert mindegyiket eredményesen műveltem évtizedekig.)

A cikk szándékával alapvetően egyetértek, hiszen a vizualitás lehet fegyver is, ráadásul a szemünk védtelen, így valóban nagyon fontos az alkotó erkölcsi érzéke és felelősségtudata! Ha van, persze.

BartiMagdolna 2020.01.08. 08:56:50

@morph on deer: Köszönöm a szakmai hozzászólását! Igaza van, lehet, hogy tévedek. Mielőtt megírtam a bejegyzést, igyekeztem utánanézni a szóban forgó képnek és cikknek. A kép azóta le lett cserélve egy kevésbé erős hatásúra. Egy olyanra, ami mind a szöveges tartalomhoz jobban illeszkedik és az összes többi képpel is jobban összhangban van színben és formai megfogalmazásban egyaránt. Az írás és a hozzá kapcsolódó többi tartalom végső célja értékesítés volt.
Igaza van abban is, hogy az illusztráció és a manipulálási céllal készült képi tartalom között nincs éles határ, már ha van egyáltalán. És valóban "a mértéke és szándéka" meghatározó.
De az is tény, hogy egy műszaki rajz és egy kifejezetten propaganda céllal készített plakát között elég sok átmenet lehetséges.
Az én célom ezzel a bejegyzéssel és tulajdonképpen az egész bloggal az, hogy felhívjam a gondolkodásra, a felelősségre a figyelmet. Tapasztalom, hogy mennyire nagy a különbség egy olyan gyerek és gyerek között, aki látja, tapasztalja és tanulja a képi fogalmazást és értést azzal ellentétben, aki nem. És a jelenlegi világunkban a képek hatása nagyon erős. Ezért nagy a felelősség a következő generáció miatt is. És itt kerül képbe az ön által említett erkölcsi érzék kérdése is alkotó részéről.