gondolkodj képekben

L á t s z o l

L á t s z o l

"Csak alszom" - interjú Márton Andrással

2019. március 14. - BartiMagdolna

Legtöbben a KFT zenekar dobosaként ismerik, de talán azt kevesebben tudják, hogy nem csak zenél, de komoly látványmunkákat is végez, mind a KFT zenekar koncertjeinek megjelenésével, mind más területeken. Több honlap ötlete és megvalósulása is az ő érdeme. Vagy a Szépművészeti Múzeum megbízásából, az ötlete nyomán jött létre egy a "Mesterművek a Szépművészeti Múzeumban" című CD gyűjtemény, ami 314 műtárgyat mutat be és a néző interaktív módon ismerkedhet velük.

Az "Egy portrékép, 5 kérdés" sorozat következő szereplője: marci_18_color_retouch_eventbrite.jpg

Márton András

Fotó: Gáspár Andi Lilikoi (lilikoiphotography.com) 

Barti Magdolna: 1. 5 kérdésbe nem sok minden fér bele, ezért rögtön arra kérdeznék rá, amire én a leginkább kíváncsi lennék. Hogyan működik benned ez a rengeteg dolog, hogyan férnek össze? A színpadi látvány megtervezése, a díszleten, a fellépőkön át a fényekig. A zenélés, zeneírás. Az írás, ami nem merül ki dalszövegek írásában. És ehhez még hozzájön a programozás, az online felületek kinézetének megtervezése, ahol nem csak a megrendelő, a cél a fontos, de nagyon erős szempont, hogy a felhasználó fejével is kell tudni gondolkodni. Ez mind más és más terület? Vagy esetleg ugyanaz más formában?

 Márton András: Egyrészt a felsorolt feladatok közül azért nem mindent magam végzek el, ráadásul nem egyszerre történik minden. Bár az is néha sok tud lenni, ami mégis összeér és arra nem is emlékszem, lett volna olyan, hogy egyszerre csak egy dologra koncentráltam volna. Ez így alakult – vagy így alakítottam – és kész. Azt hiszem, ezt – pontosabban magamat – már régen elfogadtam ilyennek és van is benne élvezet. Másrészt ezek, mondjuk úgy: súlyos szavak: színpadi látvány, írás, programozás stb. Külön-külön mind egy-egy életművet sugall, ami enyhén szólva sincs így. Írtam néhány dalszöveget, meg pár egyéb szöveget, lefordítottam a Beatles szövegeket, megterveztem néhány KFT-koncert látványát, de azokat is bizonyos korlátok között és másokkal, ami pedig a programozást illeti, annak a koncepciójában, tervezésében vettem részt. Ezek mind jól sikerültek, de egyenként sokkal kisebb jelentőségűek, mint, amit ilyen megfogalmazásban sugallnak. Ja, és gyakran a megrendelő és a felhasználó is én vagyok, vagy én képviselem mindkét oldalt.

 

KFT - Bál az Operaházban 30! - részlet 

B. M.: 2. Hogyan tervezel meg egy ilyen nagy koncert látványképet, hogyan áll össze a "show"? Mesélnél kicsit a folyamatról?

 M. A.: Ritkán adódik komolyabb kihívás. Legutóbb 2014-ben, az Operaház felkérésére adott Bál az Operában 30! koncertünk volt ilyen. Azt kértem, hogy használhassuk a díszletekből, a jelmezekből, felkérhessünk a Nemzeti Balett és az Operaház társulati tagjai közül szereplőket. Ezt Ókovács Szilvesztertől meg is kaptuk. Olyan műsort, dalokat és színpadi megoldásokat javasoltam a zenekarnak, amelyeket az utolsó részletig az Operaházra gondoltam ki, figyelembe véve a hely auráját, adottságait. Miután az alapokat mindenki elfogadta, több hónapon át írtam a forgatókönyvet, amelyben balett-táncosok, valós idejű festménykészítés, egy gyerekkórusra átdolgozott dal, kutyafejmaszkok és sok egyéb műsorelem helyet kapott. (Akit érdekel, megnézheti a kiadott DVD-n vagy egyes részleteket a youtube-on). A színpadképet a Szkéné színházbeli, 1982-es előadássorozatunkat megidézve rendeztem be. Két statikus teret alakítottam ki a két felvonáshoz, mindkettőben elhelyeztem néhány önálló játékteret a táncosoknak, színészeknek, vendégművészeknek. Ésatöbbi-ésatöbbi. A legnagyobb kihívást azt jelentette, hogy mindössze a koncert napján tudtunk próbálni néhány órát a szereplőkkel és a technikával az Operaház színpadán. Ezért a legapróbb mozdulatot is előre megterveztem, amihez kis számításokra volt szükség. Ugyanis csak otthon, egy kb. 4x4 méteres szobában tudtam lejárni mindent, arányos apró léptekkel és arányos időzítésekkel. Közben nem hibázhattam, mert az ötven-hatvan közreműködővel, plusz a technikai stábbal már nem lehetett próbálkozni a helyszínen, gyakorlatilag mindennek elsőre működnie kellett. Talán mérnem kellett volna az adrenalin szintemet ebben az időszakban.

 B.M.: 3. Térjünk át az egyik legaktuálisabb dologra jelenleg. Szívgárda. Megjelent az első szólóalbumod. Miért most? Miért nem korábban?

 Márton András: Most tudtam elegendő időt szánni rá a KFT koncertjei és egyéb teendői közepette (’82 óta én tartom kézben az együttes szervezési, produceri, kiadói tevékenységeit) és voltak közben mások is, mint a Sc.Art együttes, amit tíz éve alapítottam, meg pár egyéb nagyobb lélegzetű dolog. Az alapok persze már ott fortyogtak évtizedek óta.

 B. M.: 4. A honlapodon ezt találtam a lemezen szereplő szövegekkel kapcsolatban:

"A dalszövegek érzelmi lenyomatok, a mindennapokból elcsent foszlányokkal, a szövetbe beleolvadó, alig észrevehető képekkel a Beatlestől, Harry Potteren át sokak számára ismerős, mindennapos tapasztalatokig. (Remélem, elég talányosan fogalmaztam.). Ez az egész lemezkészítés nekem nem olyan volt, hogy elmész valahová a dolgodra, megcsinálod és hazamész. Kavarog benned minden hónapokon át, míg a határidő be nem fejezteti veled."

 Hónapokon át kavargó foszlányok, lenyomatok, alig észrevehető képek. Valahogy úgy látom ezt a folyamatot, hogy van a külvilág, tele ingerrel, információval, amik tudatosan vagy kevésbé tudatosan elérnek téged. Te pedig mintegy szűrőként engedsz magadba belőle cseppeket, vagy akár merőkanálnyi adagokat. Ezek pedig a belső tartályodban összegyűlve, keveredve hoznak létre valami újat, és mikor már betelt a tartály, "kénytelen" vagy kiborítani, kiüríteni. Ekkor születnek az alkotások, a dalok. Persze, aztán ezeket még lehet, finomítani, csiszolni itt-ott, "míg a határidő be nem fejezteti veled". Így működik? Vagy van olyan, hogy leülsz és adott egy téma, mondjuk a "Ctrl billentyű kék fénye" (bocsánat, de "kézenfekvő" példaként jött spontán) és akkor írsz róla?

 M. A.: Ehhez nem tudok mit hozzátenni. Fogalmazhatnék másképp, bővebben, részletesebben, de nagyjából ugyanígy tudnám elmondani most is. Viszont ez nem valami különös folyamat. Aki létrehoz valamit, az azt hiszem, ezen megy keresztül. A határidő bizonyára nem mindenkinél annyira „inspiráló”, mint nálam, de őszintén szólva főleg ezt hallom az ismerősöktől is. Ctrl-billentyűvel nem próbálkoztam, az a néhány dalszöveg, amiket írtam, más érzetekből, képekből táplálkozik.

B. M.: A "Csak alszom" című dal hivatalos klipje október óta látható. Ahogy olvastam, egész nagy és komoly stábbal készült. A forgatókönyvet Karsai Kata írta és együtt rendezték Erdész Tamással. De ez mégis a te dalod. Hogyan működött ez az egész, teljesen szabad kezet adtál mindenben, vagy szorosan részt vettél a klip kitalálásában, létrehozásában is, nem csak mint szereplő, de mint ötletadó is? Hozzám mondjuk nagyon közel áll ez a képi világ és hangulat, de te az elején hasonlóképpen képzelted el?

 M. A.: Volt ugyan konkrét elképzelésem a klip tartalmára, de amikor Kovács Levente – aki társproduceremként az egész lemezkészítésben sokat segített – összehozott Katával, az első beszélgetések után elhatároztam, hogy mindössze két kitételt teszek, azon túlmenően teljesen rá és az általa választott stábra bízom magam. (Mindenkit nem tudok felsorolni itt, a videó mellett ott vannak, de legalább ifj. Hámory Csabát, az operatőrt hadd emeljem még ki.). Akkora lendületet, szellemi erőfeszítést és elkötelezett hozzáállást éreztem mindenkin, hogy hiba lett volna ezt megtörni. Ezt garanciának is láttam arra, hogy a maximumot hozzuk ki a lehetőségekből. A Magyar Klipszemle visszaigazolta ezt a sikert, a hat legjobb rendezés közé válogatta be a zsűri hatszázvalahány alkotásból.

 "Csak alszom" hivatalos klipje

B. M.: Tudom, hogy 5 kérdésről volt szó, de szeretnék még egy hatodikat. Lesz bemutatója a lemeznek, tervezel így egyben ezzel az anyaggal fellépést? Vagy csak KFT koncerten hallhatunk esetleg egy-egy dalt?

 M. A.: KFT-koncerteken biztosan nem játsszunk ezekből a dalokból, nem keverünk a műsorba önálló produkciókat senkitől. Fellépést tervezek, de a tervezés hosszabb időt vesz igénybe, akkor állok színpadra, ha maradéktalanul elégedett vagyok a megvalósítással. A második félév előtt ez nem várható. Addig laza beszélgetős programokat szervezünk, amelyeken a Szívgárda készítésének részletein, zenekari történeteken és a különféle dolgaimon szórakozhatnak a résztvevők. Az elsőre a budapesti Béterv lakásétteremben kerül sor március 29-én:

http://beterv.hu/cpg/212500/UJ-SzemTanu-Idoutazo-vacsora

 B. M.: Köszönöm szépen a válaszokat! További sok sikert kívánok és erőt az alkotáshoz!

 Ha többet szeretnél megtudni Márton Andás tevékenységéről, a honlapján találsz még érdekes dolgokat: Márton András honlapja (KATT) http://www.martonandras.hu

A Szívgárda CD-t pedig itt tudod megrendelni: http://bit.ly/szivgarda

(A fotó és képanyagok Márton András engedélyével kerültek itt felhasználásra.)

----

Itt találod a többi interjút: EGY PORTRÉKÉP, 5 KÉRDÉS (Kattints!)

 ----------

Gondolkodj képekben!

Gyere és kövesd az Instagram oldalamat is: Barti Magdolna (Látszol) Instagram

A bejegyzés trackback címe:

https://latszol.blog.hu/api/trackback/id/tr6014687126

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása