Az "Egy portrékép, 5 kérdés" sorozat következő részét Szurcsik József képzőművésszel készítettem (Munkácsy-díjas, Érdemes Művész).
(A fotót készítette: Váradi Levente, a Kult18 engedélyével felhasználva)
Barti Magdolna: Biztos sokszor megkérdezték már, de én mégis ezzel indítanám az interjút. Művészcsaládból származol, édesapád Szurcsik János festőművész és édesanyád Sárkány Anna festő és gobelinművész. Ez azt is jelentette gondolom, hogy már egészen pici korodtól fogva művészettel, művészekkel voltál körülvéve. Nem volt ez nyomasztó? Esetleg voltak elvárások feléd e miatt? Vagy egyszerűen ez volt a természetes és fel sem merült, hogy más pályát válassz a művészi helyett?
Szurcsik József: Valóban, ez egy gyakran felmerülő kérdés, de örömmel beszélek róla, mert meghatározó része az életemnek. A művészcsaládba-születés számomra sosem volt nyomasztó, sokkal inkább egy nagyon természetes közeg, egyfajta otthonos létezés. Kiskoromtól fogva a festék, a vászon, a különböző szakmai anyagok illata lengte körül a házat, a beszélgetések a művészetről, kiállításokról szóltak. Ez volt a normalitás. Nem emlékszem, hogy lettek volna konkrét, kimondott elvárások, hogy nekem is művésznek kellene lennem. Sokkal inkább egyfajta inspiráló jelenlét volt a szüleim munkája. Láttam, ahogy alkotnak, ahogy a művészet áthatja a mindennapjaikat, és ez a szenvedély magával ragadott. Természetesen adódtak olyan pillanatok, amikor felmerülhetett a kérdés, hogy nem választok-e más utat, hiszen minden gyerek keresi a saját identitását. De őszintén szólva, sosem éreztem azt, hogy valami ellen lázadnom kellene. A vonzás erősebb volt az alkotói út felé. Egyszerűen belesimultam ebbe a világba, és idővel rájöttem, hogy ez az én utam is. Inkább egy örökségként, egy felkínált lehetőségként éltem meg, semmint teherként.
B.M.: A Képzőművészeti Főiskola (ma már Egyetem - MKE), milyen hatással volt rád? Van-e olyan "Aha-élmény", ami ott ért vagy aminek az irányába a Főiskola indított el és még ma is hatással van rád?
Szurcsik József: A Képzőművészeti Főiskola, a mai Egyetem évei kulcsfontosságúak voltak a fejlődésemben. Gyakorlatilag ez volt az a hely, ahol a művészi identitásom igazán formálódni kezdett. Habár a családi háttérből hoztam a művészet szeretetét és az alapokat, az MKE-n találkoztam először a professzionális műhelyekben a legkülönbözőbb eljárásokkal egyidejűleg, az eltérő szemléletű kritikus gondolkodás sokféleségével és a módszeres alkotás fegyelmével.
Nem feltétlenül egyetlen, nagy "Aha-élmény" volt, inkább egy folyamatos ráébredések sorozata. Talán a legfontosabb az volt, hogy ott tanultam meg igazán, hogy a művészet nem csupán vágy és ihlet kérdése, hanem kemény munka, kitartás, állandó önreflexió és a saját hang megtalálásának folyamata. Megértettem, hogy a tradíciók ismerete elengedhetetlen, de ahhoz, hogy valami újat, valami személyeset hozzak létre, tudnom kell áthágni, újraértelmezni a szabályokat. Ez a vágy a mai napig elkísér: a folyamatos kísérletezésre, az új anyagok és technikák felfedezésére való nyitottságra. A Főiskola megtanított arra, hogy merjem megkérdőjelezni a dolgokat, és hogy a művészeten keresztül beszéljek arról, ami bennem van, a saját magam módján – és, ha van ilyen, akkor a saját vizuális nyelvemen. Ez a belső szabadság és a kifejezés iránti elkötelezettség, amit ott kaptam, ma is a munkám alapja.
B.M.: Azt hiszem, mondhatjuk azt, hogy műveid központi témája az ember. Miért? Hogyan alakult ez ki? Tudatos döntés volt? Van ezzel kapcsolatban valami ars poeticád?
Szurcsik József: Valóban, ha egyetlen szóval kellene összefoglalnom, mi a központi témám, akkor az az ember lenne. De nem csupán az emberi forma, hanem az emberi létezés, a belső küzdelmek, a kapcsolatok, az egyedüllét, a létbe vetettség és a transzcendencia keresése. Ez nem egy hirtelen, tudatos döntés volt a pályám elején, sokkal inkább egy folyamat eredménye, egy belső parancs, ami évről évre mélyült. Mindig is az a vágy hajtott, hogy megértsem és megjelenítsem az emberi állapot összetettségét. A figurális ábrázolás számomra a legközvetlenebb és legexpresszívebb eszköz ehhez. Az absztrakció helyett mindig is az a közvetlen dialógus érdekelt, amit az emberi alakkal lehet teremteni a képen.
Ha van ars poeticám ezzel kapcsolatban, akkor talán az, hogy alkotói célom az emberi lélek és a lét mélységeinek feltárása, ám sosem ítélkezve, hanem kizárólag mély empátiával.
Gyakran tűnhet groteszknek vagy abszurdnak, netán éppen fájdalmasnak az a képi kifejezés, amivel dolgozom. De ezt én nem szeretném elkerülni. Azt hiszem, az emberi test – és benne a lélek – az a közeg, ahol a legnagyobb drámák és a legnagyobb csodák történnek. A külső világra való reakcióink, a belső világunk rezdülései – ezek a dolgok foglalkoztatnak a leginkább. A célom az, hogy a néző felismerjen valamit önmagából, a saját létkérdéseiből és elgondolkozzon azon, ki is ő valójában ebben a nagy, zajos világban.
B.M.: Van olyan, aki az ihletre vár, ahhoz, hogy alkosson. De mi a helyzet akkor, ha nem jön? Van-e olyan egyáltalán, hogy ihlet? Te hogyan alkotsz? Hogyan készül egy festményed?
Szurcsik József: Az "ihlet" egy érdekes, és talán sokszor félreértelmezett fogalom. Azt gondolom, az a romantikus elképzelés, hogy a művész a karosszékben ülve várja a múzsa csókját - ami aztán áttörést hoz, nem feltétlenül fedi a valóságot. Számomra az ihlet inkább egyfajta állandó készenlétet jelent. Egy állapotot, amikor nyitott vagyok a világ jeleire, a bennem és körülöttem zajló folyamatokra. Sokszor egy érzés, egy gondolat, egy hirtelen felvillanó kép az, ami elindít. De mi van akkor, ha nem jön? Nos, akkor is dolgozni kell.
Picasso mondta, hogy "az ihlet létezik, de dolgozni kell, hogy megtaláljon".
Ez nagyon igaz. Az alkotás számomra egy napi munka, egy fegyelmezett folyamat. Még ha nem is érzem a "szárnyakat" akkor is ott vagyok a műteremben, kísérletezem, rajzolok, gondolkodom. Sokszor éppen a munka, a csinálás közben jön meg az, amit ihletnek nevezünk. A problémafelvetés, a megoldás keresése, a kísérletezés is inspiráló tud lenni.Hogyan készül egy festményem? Nincs egyetlen recept. Gyakran az agyamban kezdem. Egy gondolat, egy koncepció, ami napokig, hetekig érlelődik. Ezután jönnek a vázlatok, rajzok, kollázsok, amikkel keresem a formát, a kompozíciót, a hangulatot. Sokszor – vagy inkább mindig - a rajz a kiindulópont. Aztán jön a festés maga, ami egy nagyon intuitív és fizikai folyamat. Rétegeket építek, bontok, kísérletezem az anyagokkal, a színekkel, a felületekkel. A végeredmény sosem azonos az eredeti elképzeléssel, mindig van benne valami váratlan fordulat, ami a folyamat során adódik. Ez a dialógus a festékkel, a vászonnal, a véletlennel, ez teszi izgalmassá és élővé az alkotást.
B.M.: Elég sok a pályaelhagyó és viszonylag kevés az olyan alkotó, aki csupán alkotásainak eladásából tudja fenntartani magát. Milyen tanácsot tudnál adni a fiatal művészeknek?
Szurcsik József: Ez egy nagyon égető és őszinte kérdés, amivel minden fiatal alkotónak szembe kell néznie. Valóban, a művészi pálya ritkán jár együtt anyagi biztonsággal, ezért sokan feladják, mert egyszerűen nem tudják fenntartani magukat. Nincs rá egyetlen, varázslatos recept, de néhány gondolatot megosztanék, ami talán segíthet.
Először is, a kitartás és a hűség önmagadhoz alapvető kell, hogy legyen. Ha valaki valóban a művészetre született, és ez az, ami élteti, akkor nem szabad feladnia, még a legnagyobb nehézségek idején sem. Az alkotás iránti szenvedélynek kell a hajtóerőnek lennie. Másodszor, fontos a realitásérzék. Kezdetben kevesen tudnak kizárólag a művészetükből megélni. Ezért érdemes nyitottnak lenni más, kiegészítő tevékenységekre is, amelyek anyagi biztonságot nyújtanak, de lehetővé teszik az alkotásra szánt időt és energiát. Legyen szó tanításról, grafikai munkákról, vagy bármi másról, ami nem szív el minden kreatív energiát. Ez nem kompromisszum, hanem egyfajta "túlélési stratégia" lehet. Harmadszor, a szakmai hálózatépítés és a láthatóság kulcsfontosságú. Járjanak kiállításokra, ismerkedjenek meg galériásokkal, kurátorokkal, más művészekkel. Használják ki a digitális platformokat a bemutatkozásra, de ne csak online létezzenek. A személyes kapcsolatok erejét nem lehet és nem is szabad alábecsülni. Negyedszer, fejlődni, tanulni folyamatosan! Ne ragadjanak le egy ponton. Kísérletezzenek, legyenek nyitottak az új irányzatokra, de közben találják meg és mélyítsék el a saját egyedi hangjukat. Végül, de nem utolsósorban, higgyenek magukban és abban, amit csinálnak! A művészet egy hosszú távú maraton, nem sprint. Lesznek nehéz időszakok, kételyek, de ha a belső elhivatottság erős, akkor érdemes ezen az úton maradni. A siker nem csak anyagi természetű lehet; az, ha az ember megvalósíthatja önmagát, és alkothat, az már önmagában hatalmas érték.
Egy művésznek pályafutása során sok kihívással szembe kell néznie. Viszont van egy tényező, amire nem, vagy csak nagyon nehezen lehet felkészülni, ez pedig a siker. A siker pozitív, „napos” oldala csupa báj és kellem, ám a nagyobbik térfélen, vagyis az árnyoldalon sajnos a siker kéz a kézben jár az irigységgel, ami menthetetlenül, szinte drámai mélységekig képes beletaposni a művész lelkébe.
Igen, bizony, ha egy képzőművész sikeressé válik, rövid időn belül kivívja magának sokak irigységét. Ez egy nagyon nehéz és gyakran fájdalmas kérdés, amivel sajnos a sikeres alkotók szembesülni kényszerülnek. Az irigység és a szakmai féltékenység sajnos velejárója lehet annak, ha valaki kiemelkedővé válik, és ez különösen igaz a művészeti szférára, ahol a szubjektív értékítélet, az elismerés és a piac is nagy szerepet játszik. De mit kezdhet ezzel egy alkotó ember? Hogyan kell viszonyulnia egy művésznek a féltékeny, irigység alapú kirekesztéshez?
- Tudatosítás és elfogadás: Először is, fontos tudatosítani, hogy az irigység gyakran nem rólunk szól, hanem az irigykedő személy saját belső bizonytalanságaiból, frusztrációiból fakad. Ez nem jelenti azt, hogy kellemes, de segít kívülről szemlélni a jelenséget. El kell fogadni, hogy ez a siker velejárója lehet, anélkül, hogy hagynánk, hogy felemésszen minket.
- Fókusz a saját útra: A legfontosabb, hogy az alkotó továbbra is a saját munkájára, a belső késztetéseire és a fejlődésére fókuszáljon. Az irigység gyakran elvonja az energiát, de ezt nem szabad hagyni. A művésznek a saját belső hangjára kell hallgatnia, és nem arra, ami kívülről érkezik, legyen az dicséret vagy kritika (főleg, ha az utóbbi rosszindulatú).
- Professzionalizmus megőrzése: Még ha személyes támadásnak is érződik a kirekesztés, fontos megőrizni a professzionalizmust. Nem szabad belemenni a "sárdobálásba" olyan vitákba, amelyek csak rontanak a helyzeten és hitelességen. A munka, az alkotás minősége a legjobb válasz.
- Kommunikáció (óvatosan): Bizonyos esetekben, ha a kirekesztés vagy a féltékenység már akadályozza a szakmai működést, érdemes lehet higgadtan és racionálisan kommunikálni az érintettekkel. De ez nagyon érzékeny terület, és mérlegelni kell, hogy az adott szituációban ez mennyire vezet eredményre.
- A támogató közeg szerepe: Fontos, hogy az alkotónak legyen egy támogató közege: barátok, család, más művészek, akikkel meg tudja beszélni a felmerülő problémákat, és akik megerősítik a saját értékében. Ez segít elviselni a külső nyomást.
- A kritika megkülönböztetése: Különbséget kell tenni az építő jellegű, szakmai kritika és a puszta irigységből fakadó, romboló megjegyzések között. Az előbbi segíthet a fejlődésben, az utóbbi csak árt. Meg kell tanulni kiszűrni a zajt.
Összességében egy művésznek erős belső tartásra van szüksége, hogy ne engedje, hogy a külső negatív energiák eltérítsék a saját útjáról. A legfontosabb, hogy az alkotás öröme, a belső kényszer és a művészet iránti elhivatottság maradjon az első. A munka maga a legjobb válasz minden irigységre.
Tetszett az interjú? Olvasnál még? Kattints a korábbiakért:
És hamarosan jönnek az újabbak is.
Gondolkodj képekben!